آغاز ماموريت سه ساله جديدترين ماهواره ژاپن در فضا

ژاپن از پرتاب يك ماهواره اكتشافي و نظارتي خبر داده است كه قابليت آن را دارد اعماق فضا و حفره‌هاي سياه ناشناخته را مورد كاوش قرار داده و اطلاعات تازه‌اي در اختيار دانشمندان قرار دهد.
ماهواره‌اي كه ژاپن در مدار زمين قرار داده از نسل جديد ماهواره‌هاي اكتشافي اشعه ايكس معرفي شده است.
اين ماهواره‌هاي اشعه ايكس پيشرفته با فن آوري‌هايي كه در آنها بكار رفته است مي‌توانند فضا را به طور دقيق مورد اكتشاف قرار داده و همزمان ساختار كره زمين را بررسي و درباره فيزيك آسمان و شرايط فضايي اطلاعات نجومي مهمي در اختيار دانشمندان بگذارند.
آژانس هوافضاي آمريكا و شركت صنايع ميتسوبيشي ژاپن، مشتركا ماهواره «آسترو ـ آچ» را ساعت ۱۷ و ۴۰ دقيقه روز گذشته به وقت محلي از مركز فضايي «تائه گاشيما» در استان «كاگوشيما» در جنوب غرب ژاپن روانه فضا كردند. اين ماهواره توسط راكت پشتيبان H-IIA حمل شد.
تنها ۱۴ دقيقه پس از پرتاب، ماهواره اشعه ايكس ژاپني از راكت ماهواره‌بر خود جدا شده و ماموريت سه ساله فضايي خود را آغاز كرد.
قرار است اين ماهواره در ارتفاع ۵۸۰ كيلومتري كره زمين حركت كند و اشعه ايكس را كه از سياه‌چاله‌هاي فضايي منتشر مي‌شوند و همچنين كهكشان‌هاي راه شيري را بررسي نمايد.
پرتاب اين ماهواره كه به لحاظ علمي كاري ارزشمند و قابل توجه توصيف شده در رسانه‌هاي منطقه بويژه خبرگزاري شين هواي چين و تمامي رسانه‌هاي ژاپني از جمله تلويزيون ان.اچ.كي و خبرگزاري كيودو بازتاب داشته است.
رسانه‌هاي منطقه شرق آسيا اين پرتاب را موفقيت آميز توصيف كردند و آن را پيشرفتي در راستاي توسعه علم نجوم و علوم فضايي دانسته اند.
قرار بود ژاپني‌ها اين ماهواره را يك هفته قبل در مدار زمين قرار دهند اما اين ماموريت به دليل شرايط نامناسب آب و هوايي چند روز به تعويق افتاد.
ماموريت‌هاي پرتابي ماهواره‌هاي اشعه ايكس نظارتي و اكتشافي ژاپن از سال ۱۹۷۹ ميلادي آغاز شد و توكيو قصد دارد بتدريج آنها را جايگزين ماهواره‌هاي قديمي‌تر «سوزاكو» در فضا كند.
هدف از پرتاب اين ماهواره‌ها دستيابي به يافته‌هاي تازه‌تري درباره منظومه شمسي، فيزيك و ساختار كره زمين و دانستن درباره اعماق فضا و همچنين دستيابي به اطلاعاتي درباره حفره‌هاي سياه در مركز منظومه شمسي است.

ماهواره‌ي پرتابي ژاپن ۱۴ متر طول و ۲.۷ تن وزن دارد و به چهار تلسكوپ و شش كاوشكر كوچكتر و همچنين سامانه‌هاي تصويربرداري با اشعه ايكس و گاما مجهز است.

 

براي دريافت آخرين اخبار و اموزش هاي رايگان به سايت هوافضاي جوان مراجعه كنيد .

 

http://javanhavafaza.ir

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.