تحليل نشريه انگليسي از خريد سوخو توسط ايران

وبگاه انگليسي «جينز ديفنس» كه ويژه امور نظامي است، اخيرا در گزارشي با اشاره به گام ايران در خريد جنگنده هاي «سوخو -۳۰ فلانكر» نوشت: سوخو -۳۰ به طور قابل توجهي توان عملياتي نيروي هوايي ايران را بعد از دهه‌ها تحريم‌هاي بين‌المللي به ويژه در امر تسليحاتي كه موجب مختل شدن فعاليت‌هايش شده است، افزايش خواهد داد.

جينز ديفنس در ادامه با اشاره به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس مورخ دهم فوريه سال جاري در زمينه تلاش ايران در خريد آخرين نسل جنگنده‌هاي سوخو ۳۰ فلانكر از روسيه نوشت: «حسين دهقان وزير دفاع ايران در سخنان خود اشاره نموده است كه كشورش قصد دارد علاوه بر خريد، در توليد اين جنگنده نيز مشاركت داشته باشد.»

بر اساس اين گزارش، اعلام اين خبر آخرين اشاره به آماده شدن تهران و مسكو براي توافق تسليحاتي بزرگ بعد از رفع تحريم‌ها است. روسيه نيز بعد از اعلام رفع تحريم‌ها به فوريت اشتياق خود براي ارسال جنگنده‌هاي ميگ يا سوخو به متحد اصلي خود در منطقه را اعلام كرد.

جينز ديفنس نوشت: نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران (IRIAF) نياز مبرمي به سرمايه گذاري مجدد بر ناوگان جنگنده‌هاي فرسوده و غير قابل خدمات دهي‌اش دارد كه بسياري از آن‌ها را در دهه هفتاد ميلادي از آمريكا خريد يا در جريان عمليات موسوم به «توفان صحرا» عليه عراق در دهه نود ميلادي از اين كشور به دست آورد.

وبگاه ذكر شده نوشت: قبل از انقلاب اسلامي ايران، آمريكا به شاه ايران حدود ۵۰۰ فروند از آخرين نسل جنگنده‌ها و بالگردهاي نظامي را فروخت كه مشهورترين آن‌ها اف -۱۴ تام كت ، اف- ۴ اي و دي شركت مك دانل داگلاس، اف -۵ اي و اف ، هو. پيماي باربري هركولاس C-130E/H Hercules و بوئينگ ۷۰۷ ، هواپيماي ارويونت P-3F و بالگردهاي شينوك CH-47A، و كبرا AH-1 فروخت.

جنگنده سوخو-۳۰ جنگنده دو موتوره و دو سرنشينه مدرن و بسيار چابك است كه توسط شركت سوخو در روسيه ساخته شده است . اين جنگنده چند منظوره براي تمام شرايط آب و هوايي طراحي شده و بسيار مناسب ماموريت هاي هوا به هوا و هوا به سطح است . اين هواپيما ويژگي توانايي خلبان خودكار در تمام مراحل پرواز از جمله پرواز كم ارتفاع را دارد . برد عملياتي اين جنگنده ۱۵۰۰ كيلومتر است و با مخزن اضافي سوخت ۳۰۰۰ كيلومتر كه با استفاده از سامانه سوخت گيري هوايي مي‌توان آن را تا ۵۲۰۰ كيلومتر (۳۲۰۰ مايل) افزايش داد. اين هواپيما نمونه ارتقا يافته جنگنده سوخو -۲۷ است.

 

منبع: هوافضاي جوان

 

براي دريافت آخرين اخبار و آموزش هاي رايگان هوافضا به سايت هوافضاي جوان مراجعه كنيد.

http://javanhavafaza.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.